Medlemsavgift

FSL:s medlemsavgift är 1,1 procent på din beskattningsbara inkomst. 

 

Dina medlemsavgifter är avdragsgilla i beskattningen och FSL meddelar direkt till skattemyndigheterna hur mycket du har betalt i fackavgifter. Om du är tjänstledig utan lön, familjeledig (under den tid då ingen lön utbetalas) eller arbetslös, betalar du en lägre medlemsavgift.

 

Hur betalar jag min medlemsavgift?

Det är din arbetsgivare som sköter om betalningen av din medlemsavgift. När lärarföreningen har godkänt din medlemsansökan, vidarebefordras en fullmakt till arbetsgivaren, som drar av avgiften från din lön. 

 

När din lön inte utbetalas

De medlemmar som inte är tjänstgörande, det vill säga då du är tjänstledig utan lön, familjeledig utan lön eller arbetslös betalar du en betydligt lägre medlemsavgift. 

 

Meddela om din ledighet eller arbetslöshet till vår avdelningssekreterare Anita Stark eller till lärarföreningen, så sänder vi dig betalningsanvisningar för den lägre medlemsavgiften. Eftersom det är viktigt att ditt medlemskap i A-kassan inte avbryts, måste du komma ihåg att meddela alla förändringar i din tjänstgöring till FSL eller lärarföreningen.

 

Lägre avgift för studerande, pensionärer och lärare i annan tjänst

Även lärarstuderande, pensionerade lärare och lärare i annan tjänst betalar en sänkt årlig medlemsavgift. Om du hör till de här medlemsgrupperna betalar du själv medlemsavgiften i enlighet med de betalningsanvisningar som du får från förbundskansliet.

 

Om du hör till dessa medlemskategorier hör du inte automatiskt till A-kassan. Studerande kan välja att betala en extra avgift för ett medlemskap i A-kassan, vilket kan vara en god idé!

 

Notera att skattemyndigheten inte automatiskt får uppgifter om dina medlemsavgifter, eftersom du själv betalar dem. Komplettera därför skatteförslaget med dina medlemsavgifter.

 

Meddela förändringar

Kom ihåg att alltid meddela din lärarföreningen eller FSL:s kansli om sådana omständigheter som påverkar betalningen av din medlemsavgift. Du ska alltså meddela oss om:

  • du blir tjänstledig eller börjar jobba igen efter en tjänstledighet (till exempel föräldraledighet eller alterneringsledighet).
  • du har ny adress eller har bytt namn.
  • du har bytt arbetsplats.
  • du går i pension.

Enklast är det att fylla i de uppdaterade uppgifterna i vårt medlemsregister. Om du vill kan du också höra av dig till vår avdelningssekreterare Antia Stark som kan hjälpa dig att uppdatera informationen, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., tfn 020 749 54 64.