Det är jättebra att vi för den här diskussionen, någoting måste göras, säger Micaela Romantschuk från Hem och Skola, en av deltagarna i FSL:s panel om mobilanvändningen i skolan. Forskaren Mirjam Kalland efterlyser en kritisk granskning av den digitaliserade undervisningen och säger att elever behöver regleras för att lära sig självreglering. För att skapa bättre förutsättningar för lärandet behövs också en tydlighet i lagstiftningen, konstaterar Inger Damlin, förbundsordförande för FSL. Se hela diskussionen här!
Den 22 augusti sände FSL en paneldiskussion med fokus på mobilanvändningen i skolan. Inför diskussionen sände FSL ut en enkät till våra medlemmar. Här kan man läsa mer om vad de finlandssvenska lärarna anser i frågan. Så här rapporterar tidningen Läraren från paneldiskussionen.
I panelen: Inger Damlin, förbundsordförande för FSL, Mirjam Kalland, professor och barnpsykolog, Linda Mannila, docent i datavetenskap, Esbjörn Hägerstedt, rektor för Karis-Billnäs gymnasium i Raseborg, Micaela Romantschuk, verksamhetsledare för Hem och Skola samt Ann-Sofi Loo, ämneslärare i åk 7–9 för att diskutera resultaten och hur en skolvardag med mobiltelefoner borde se ut i fortsättningen. Tidningen Lärarens chefredaktör Mattias Fagerholm leder diskussionen.