Under Educamässan 2024 genomförde vi en undersökning bland våra lärare och rektorer. Frågorna var få men svaren vi fick sammanfattar väl vad som driver yrkeskåren och vad branschen suktar efter allra mest just nu. FSL riktar ett stort tack till alla som bidrog med sina åsikter!
I vår monter i Hörnan under utbildningsmässan Educa i januari 2024 deltog 159 av våra lärare och rektorer i en kort gallupundersökning. Vi ställde tre av de kanske viktigaste frågorna om läraryrket och fick tydliga svar av er.
Vi bad er välja tre alternativ som bäst beskriver:
Det bästa med jobbet som rektor eller lärare.
Vad som ligger högst upp på önskelistan just nu.
Vad som är mest avgörande för det personliga välbefinnandet de kommande fem åren.
Det bästa med jobbet som rektor eller lärare är:
Som så ofta säger lärarna och rektorerna att möjligheten att få jobba med barn och unga (74 %) samt undervisa dem (47 %), är det bästa med jobbet. Det här är en viktig ledstjärna för FSL när vi jobbar för att höja lärarstatusen och stärka yrkesidentitet. Vi påtalar till exempel ständigt behovet av att banta ner dokumentationen i skolan och styra bort de administrativa uppgifterna från undervisningspersonalens bord.
Vi efterlyser mer resurser för stödet i skolan eftersom det främjar lärandet, vilket i sin tur gör det både roligt och meningsfullt att undervisa.
För att kunna undervisa måste skolmiljön vara trygg och lugn, därför anser vi till exempel att det är bra att lagen om mobilanvändningen i skolan skärps. Vi tycker också det är motiverat att rektorns befogenheter för disciplinära åtgärder har preciserats och skärpts, det här ökar lärarnas förutsättningar för att undervisa.
Vi efterlyser mer resurser för stödet i skolan eftersom det främjar lärandet, vilket i sin tur gör det både roligt och meningsfullt att undervisa. Just nu förnyas stödet för lärande och skolgång och FSL deltar i processen och för fram våra medlemmars åsikter.
En mer fungerande och tillräcklig elev- och studerandevård stöder också verksamheten i skolan. Det här framhåller vi alltid i diskussioner med bland annat beslutsfattare, inte minst när det kommer till hur välfärdsområdena ska fungera i framtiden.
Att få stöd och uppmuntran har en positiv effekt på stressnivåerna och gör det roligare på jobbet.
Den kollegiala gemenskapen hör till det bästa med jobbet som rektor och lärare, säger ni (35%). Och det förstår vi. Att få stöd och uppmuntran har en positiv effekt på stressnivåerna och gör det roligare på jobbet. Att arbetsmängden för våra lärare och rektorer ska vara hanterbar är avgörande, då hinner man också diskutera med kollegerna och bygga en värdefull samhörighet.
Under verksamhetsåret 2024 kommer FSL att utreda möjligheterna till ett utökat sam- och flerlärarskap eftersom vi tror att det kan minska arbetsbördan och bidra till mer interaktion och välmående i skolorna.
Det här ligger högst upp på önskelistan för mig som lärare eller rektor:
Mest av allt önskar sig FSL:s medlemmar ökade resurser för skola och utbildning (66%). I dagsläget satsar Finland betydligt mindre pengar på utbildningen än våra nordiska grannar. Kommunernas ekonomi är svag och ser ut att stramas åt ytterligare, regeringens utbildningslöften riskerar att bli tomma ord.
Undervisningsministern säger att vi måste höja kunnandet i landet – vi svarar att en viktig nyckel är en tillräcklig, tillgänglig och fungerande elev- och studerandevård.
Skola och utbildning måste ses som en investering, inte en kostnad. Vi ser en mängd negativa effekter av den bristfälliga finansieringen, till exempel stora undervisningsgrupper, ojämlik tillgång på läromedel och en ohållbar arbetsbelastning för både lärare och rektorer. För FSL är resursfrågan en av de allra viktigaste, en fråga vi enträget för fram i vårt opinionsarbete, i år framför allt i flera olika arbetsgrupper vid ministeriet.
En stor utmaning i skolan idag är elevernas och studerandenas mående och skolmotivation och FSL:s medlemmar önskar en mer fungerande elev- och studerandevård (35 %). Just nu råder det inte bara brist på skolpsykologer, avstånden till hjälpen har blivit längre och det som skulle bli en smidigare organisation har snarare tvärtom, blivit mer komplicerad. När det här inte fungerar syns det tydligt i skolan, inte minst i form av sjunkande lärresultat.
Undervisningsministern säger att vi måste höja kunnandet i landet – vi svarar att en viktig nyckel är en tillräcklig, tillgänglig och fungerande elev- och studerandevård.
FSL jobbar för ett hållbart yrkesliv och en bransch som lockar nya lärare. Att få fokusera på kärnuppdraget och uppleva framgång i yrket är viktigt och hänger ofta på att samhällsfunktionerna runtomkring skolan fungerar som de ska.
Mest avgörande för mitt personliga välbefinnande de kommande åren är:
FSL:arna uppger att goda relationer inom kollegiet är mest avgörande för det personliga välbefinnandet (63%). Som förbund är vi övertygade om att skolans rektor spelar en viktig roll här och därför jobbar vi kontinuerligt för bland annat ett delat ledarskap och en mer hållbar arbetsbild för skolledarna. Det behöver finnas tid för att främja samarbetet inom kollegiet och bygga goda relationer.
Vi förespråkar ett strukturerat mentorskap, framför allt för nya lärare som behöver stöd och introduktion till yrket. Att kollektivavtalet nu ger möjlighet att byta ut undervisning till mentorering är en värdefull förbättring och vi uppmanar alla arbetsgivare att utnyttja det här!
Genom att erbjuda yrkeskåren social samvaro, stöd och utbildning bidrar vi till den så viktiga gemenskapen inom kollegierna.
Genom våra lokala lärarföreningar samlar vi runt 95 procent av hela den svenskspråkiga undervisningspersonalen och vi är stolta och glada över att FSL kan göra skilland ute i skolorna. Genom att erbjuda yrkeskåren social samvaro, stöd och utbildning bidrar vi till den så viktiga gemenskapen inom kollegierna.
Att hitta en bra balans mellan jobb och fritid är också synnerligen viktigt för arbetsvälbefinnandet, anser de som besvarat enkäten (55%). Jobbet som rektor och lärare är i princip oändligt och därför är det viktigt att kunna sätta egna gränser, precis som livsstilscoachen Christoph Treier uttrycker det; ”Arbetet är viktigt, men arbetet är inte livet.”
I vår aktuella kampanj Nu får det räcka! uppmanar vi våra medlemmar att bli mer medvetna om vilka villkor som gäller för jobbet, till exempel vad som inte hör till lärarens uppgifter och det faktum att samplaneringstiden inte kan överskridas; "Skolvardagen är full av oförutsägbara arbetsuppgifter och därför borde man också ha en buffert i planeringen."