Undervisnings- och kulturministeriet föreslår att lärarna och rektorerna ska få mer befogenheter att bestämma om mobilanvändningen på lektionerna. FSL tycker lagförslaget är bra, eftersom det förbättrar undervisningspersonalens möjligheter att värna om arbetsron i klassen.
– Det är nog många lärare som välkomnar en skärpning i lagstiftningen. När vi har frågat våra medlemmar, säger en klar majoritet att den här lagförändringen behövs. Den förbättrar möjligheterna att värna om elevernas koncentration och lärande och bidrar till en ökad trygghet, säger FSL:s ordförande Inger Damlin.
Enligt lagförslaget skulle “en elev i fortsättningen endast med lärarens eller rektorns tillstånd använda sin telefon eller mobila enhet under en lektion i inlärningssyfte eller för sin personliga vård.”
– Den här formuleringen förbättrar avsevärt möjligheterna att reglera mobilanvändningen i förebyggande syfte. I dagsläget måste en störande användning av mobiltelefonen först uppstå, innan läraren har rätt att ingripa. Spelreglerna kommer nu att bli tydligare, vilket bidrar till en lugnare lärmiljö för alla, säger Damlin.
Undervisnings- och kulturministeriet skriver också i lagförslaget att “skolan ska utfärda behövliga ordningsregler för förvaring av telefoner och andra mobila enheter under en lektion och för användning och förvaring av telefoner och andra mobila enheter under skoldagen (inklusive raster och skolmåltider).”
– Tydligare ordningsregler ger bra redskap för att trygga skolmiljön utanför lektionerna också. Vi behöver kunna reglera mobilanvändning som stör och sätter käppar i hjulen för trivseln och tryggheten. Här finns också en möjlighet att anpassa reglerna enligt olika stadier och elevernas ålder, vilket är nödvändigt, säger Damlin.
Enligt FSL:s medlemsundersökning 2023 anser 24 procent av lärarna i klass 1–6 och 84 procent av lärarna i klass 7–9, att mobilanvändningen är ett problem i skolan.