FSL:s valprogram för kommunalvalet 2025 - Bildning bygger broar

Bildning bygger broar


När världen är i gungning och vi saknar svaret på många svåra frågor är tillgången på trygghet, stabilitet och en positiv framtidstro det som betyder mest.

En bildningskommun förstår omvärlden och värderar en trygg, kvalitativ och tillräcklig bildningsstig för sina invånare.Med de rätta bildningsbesluten kan vi bygga viktiga broar till en ljusare framtid för individen och samhället. 

Med FSL:s kommunalvalsprogram vill vi rikta blickarna mot de viktigaste frågorna som berör skola och utbildning och väcka diskussion om det som betyder mest.

Vi är de finlandssvenska lärarna och rektorernas röst och med vår självklara förankring i skolvardagen och erfarenhet från hela bildningsbranschen vill vi bidra till en bättre morgondag för alla.

Ladda ner en PDF-version av valprogrammet: Bildning bygger broar_kommunalvalet2025_FSL

 

Kommunen som garant för ett gott liv

 

Runt 60 procent av kommunernas budget och uppdrag berör bildningen.

Staten finansierar ungefär 20 procent av småbarnspedagogiken, grundskolan och andra stadiets utbildning – resten är upp till kommunen.

Var fjärde finlandssvensk oroar sig för den svenskspråkiga skolan och dagvården i framtiden.

Finländarna värdesätter allmänbildning högt och närmare 90 procent ser det livslånga lärandet som en grundläggande rättighet.

Källor

 

Att satsa på bildning är att värdera människorna och deras rätt att utvecklas och forma sina egna liv. De bildningsbeslut som fattas i kommunen inverkar särskilt mycket på de ungas vardag och framtidstro.

En välfungerande dagvård, grundskola och utbildning på andra stadiet, ökar kunskapskapitalet och bygger värdefulla broar till individens och samhällets morgondag.

Vi behöver kommunala beslutsfattare som värderar bildning och prioriterar individernas rätt till en jämlik, inspirerande och trygg bildningsstig. En välfungerande dagvård, grundskola och utbildning på andra stadiet, ökar kunskapskapitalet och bygger värdefulla broar till individens och samhällets morgondag. Goda möjligheter till ett livslångt lärande tryggar ett aktivt medborgarskap och ger mening i livet.

En hög kvalité på utbildningen är avgörande för en livskraftig kommun som månar om sina invånare och önskar sig en aktiv inflyttning. Att investera i bildning är att ligga steget före och lönar sig alltid i det långa loppet.

Skolan är nyckeln till svenskans ställning i Finland. Med de rätta förutsättningarna ute i kommunerna kan vi skapa en svenskspråkig utbildning av hög kvalitet, en garant för det svenska i Finland.

 

Vi vill se en stark tro på bildning i form av mer resurser och en tydlig framtidsvision.

 

FSL:s uppmaningar till de kommunala beslutsfattarna:

  • Utgå i första hand från barnens bästa i det kommunala beslutsfattandet.
  • Lyft investeringsnivån inom bildningssektorn för att höja kunskapsnivån och trygga framtiden.
  • Garantera en jämlik utbildning genom att erbjuda lika möjligheter för alla.
  • Värna om den svenskspråkiga administrationen i tvåspråkiga kommuner för att garantera en hög kvalitet på de svenskspråkiga bildningstjänsterna.
  • Fatta välgrundade bildningsbeslut i kommunen med hjälp av den sakkunskap som bland annat FSL:s lokalförening på orten kan bidra med.

 

Kommunen som anordnare av utbildning

 

Finland satsar närmare 2 miljarder mindre än de nordiska länderna på utbildning och ligger på 50-talets nivå av BNP.

Läranderesultaten bland finländska ungdomar har sjunkit stadigt i 20 års tid.

En av fyra grundskolelever är i behov av stöd för att klara lärandet och skolgången.

Antalet barn i skolåldern minskar med en femtedel i snitt under de kommande sju åren.

Källor

 

Kommunerna har det överlägset största ekonomiska ansvaret för att ordna utbildning och därmed också makten att med sina politiska beslut skapa hållbara, jämlika och tillräckliga förutsättningar längs hela bildningsstigen. Att förbättra kvaliteten på utbildning måste vara den viktigaste målsättningen när alla beslut i kommunen fattas. 

Resurserna per elev eller studerande måste öka för att höja den allmänna kunskapsnivån, garantera barns och ungas rätt till stöd och skapa en livskraftig framtid för välfärdssamhället.

De demografiska förändringarna är en utveckling som en framgångsrik bildningskommun förhåller sig till med en genomtänkt strategi och förmåga att samarbeta och tänka nytt.

Ett sjunkande elevantal är inte en sparsignal utan en möjlighet att stärka undervisningsresursen per elev. De demografiska förändringarna är en utveckling som en framgångsrik bildningskommun förhåller sig till med en genomtänkt strategi och förmåga att samarbeta och tänka nytt.

En proaktiv finlandssvensk kommun med en vilja att växa och utöka invånarantalet, satsar på en fungerande integrationsundervisning och tillräckligt stöd för språkinlärningen.

Med ett tillräckligt stort antal lärar- och speciallärartjänster kan man garantera hanterbara gruppstorlekar och rätt förutsättningar för en högklassig undervisning i en lugn lärmiljö. 

En attraktiv bildningskommun värnar om de ungas jämlika möjligheter till kvalitativa gymnasiestudier och samarbetar inom och över kommungränserna vid behov.

 

Ge lärarna rätt förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag!

 

FSL:s uppmaningar till de kommunala beslutsfattarna:

  • Permittera aldrig lärare och godkänn aldrig vikariestopp för att säkerställa elevernas rätt till läroplansenlig undervisnings och en trygg skolgång.
  • Inför aldrig distansundervisning som ett sätt att spara.
  • Låt lärarna sköta det de är proffs på och garantera tillräckligt med personal för de andra uppgifterna.
  • Håll undervisningsgrupperna tillräckligt små och lärartätheten hög.
  • Garantera att regeringens tilläggsfinansiering går till en faktisk höjning av antalet undervisningstimmar.
  • Se till att det nya stödsystemet blir en framgång genom tillräckliga resurser för flexibilitet i undervisningen.
  • Erbjud förberedande undervisning med låg tröskel.
  • Säkerställ tillgången på ändamålsenliga läromedel, tillräckligt med digitala verktyg och annan utrustning för jämlikhet i utbildningen.
  • Kom ihåg att skolans uppgift inte är att täppa till luckor på de områden där välfärdsområdena misslyckas.

 

Kommunen som arbetsgivare

 

Var tredje lärare i Svenskfinland överväger branschbyte och närmare 25 procent av FSL:s yrkesverksamma medlemmar går i pension under de kommande 10 åren.

Undervisningssektorns personal jobbar i snitt 40,8 timmar/vecka, jämfört med medeltalet på 36,5 timmar/vecka för en finländsk löntagare.

Endast var tionde lärare är övertygad om att hens arbete uppskattas av samhället.

I Svenskfinland råder det akut brist på lärare inom småbarnspedagogik, speciallärare och ämneslärare inom matematik, fysik och kemi.

Över hälften av rektorerna i Svenskfinland har övervägt att sluta.

Källor

 

Kommunerna är lärarnas i särklass största arbetsgivare. Med satsningar på attraktiva anställningar och prioriteringar som förbättrar förutsättningarna inom utbildningssektorn, spelar kommunerna en avgörande roll i arbetet med att höja läraryrkets status.

Att satsa på bildningstjänsterna i kommunen lockar till sig behöriga lärare och rektorer, vilket är en garant för kvalitet på utbildningen.

Med en högklassig utbildning som kommunens varumärke bäddar man för en lyckad rekrytering till utbildningstjänsterna. 

En kunnig och välmående personal är en grundförutsättning i en bildningskommun. Att satsa på bildningstjänsterna i kommunen lockar till sig behöriga lärare och rektorer, vilket är en garant för kvalitet på utbildningen. 

Genom att måna om välbefinnandet och se till att personalens kompetensutveckling är en prioritet, bidrar man till att fler vill jobba kvar och utvecklas inom sin profession. 

Att garantera attraktionskraften också till rektorsyrket är en investering med stor betydelse för hela kommunens utbildningssektor. När rektorn har tillräckligt med tid för att leda personalen och det pedagogiska arbetet, får det positiva effekter på kollegiets välbefinnande och mängd sjukfrånvaron.

 

Vi vill fortsätta känna stolthet och glädje över vårt yrkesval och utvecklas för att möta framtidens behov.

 

FSL:s uppmaningar till de kommunala beslutsfattarna:

  • Satsa på attraktiva anställningsförhållanden och arbetsvillkor för att garantera en behörig personal och högklassiga bildningstjänster.
  • Erbjud mentorstöd till nya lärare och rektorer för att skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv och värdefull kontinuitet inom kollegierna.
  • Investera i skolledarskapet och gör det möjligt att fördela uppdraget på fler för att nå de bästa effekterna får både elever och lärare.
  • Värna om personalens välbefinnande och bibehåll lärartjänsterna attraktiva även när nya samarbets-former kring ordnandet av utbildning blir aktuella.