”Trestegsstödet fungerar inte i praktiken”

Resultaten från vår undersökning om trestegsstödet bekräftar dessvärre det vi har haft på känn en längre tid. Resultaten ger oss belägg för att fortsätta markera att det behövs mer resurser, säger Christer Holmlund, ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL, vid öppningen av FSL-fullmäktiges vårmöte i Tammerfors den 26 april 2017.

För en dryg vecka sedan publicerade Undervisningssektorns fackorganisation OAJ och Finlands Svenska Lärarförbund FSL resultaten från en undersökning om trestegsstödet och dess förverkligande. Resultatet visar att elevernas rätt till stöd i skolan inte kan garanteras och att endast 3 procent av de 500 tillfrågade lärarna och rektorerna anser att resurserna räcker till.

- För att trestegsstödet ska kunna förverkligas måste grundfinansieringen helt enkelt öka. Svårare än så är det inte, säger Christer Holmlund, FSL:s förbundsordförande.

Han poängterar att trestegsstödet är en lagstadgad rättighet som alla elever borde garanteras. För tillfället har skolorna ojämlika möjligheter att ge elever i behov av stöd den specialundervisning de skulle behöva.

- Vi lärare och rektorer vill ge barn och ungdomar det som de har rätt att få, vi vill leverera utgående från rådande styrdokument. Korsdraget som uppstår mellan förväntningarna och verkligheten tar bort glädjen i lärarnas arbete, säger Holmlund.

Undersökningen visar också tydligt att tiden lärarna sätter på uppgörandet av pedagogiska dokument har ökat. Att minska på dokumentationen inom trestegsstödet är enligt Holmlund mycket viktigt.

- Tiden våra lärare och rektorer nu lägger på dokumentationsprocesserna är tid bort från eleverna, säger Holmlund.

Mer information om trestegsundersökningen och pressmeddelandet från den 20 april 2017 hittar du här: http://www.fsl.fi/fsl-informerar/uttalanden/3612-elevernas-raett-till-stoed-i-skolan-foerverkligas-inte-resurserna-allt-foer-knappa

Kontakta oss