Tre av fyra lärarstuderande kan tänka sig att jobba i Sverige

Jobbutsikterna i Finland är inte särskilt ljusa, säger Jutta Maunula, ordförande för FSLF, Finlands svenska lärarstuderandes förening. I en enkät från februari 2017 uppgav över 70 procent av de svenskspråkiga lärarstuderandena att de kan tänka sig att jobba i Sverige i framtiden. FSL:s ordförande Christer Holmlund tycker att siffrorna är beklagliga.

Diskussionen om lärarsituationen i Svenskfinland har länge handlat om nord eller syd men nu har även väst blivit klivit in i bilden. Tre av fyra svenskspråkiga lärarstuderande kan tänka sig att flytta till Sverige för att jobba som lärare. Det visar Jutta Maunulas enkät som på bara några dygn samlade 171 svar från klasslärare, ämneslärare och speciallärare vid Åbo Akademi.

- Jobbutsikterna i Finland är inte särskilt ljusa för till exempel lärare i slöjd och huslig ekonomi, säger Maunula som studerar för fjärde året.

Trots att många kan tänka sig att jobba i Sverige är det få som tror att de verkligen kommer att slå slag i saken.

Resultaten beskriver lärarstuderandenas oro över att jobben inte räcker till. En bidragande orsak är den nyetablerade klasslärarutbildningen i Helsingfors. De lärarstuderande som har tänkt jobba i södra Finland har ökat på studietakten för att bli färdiga så fort som möjligt.

- De vill nå examen snabbt för att ha goda chanser att få jobb i söder, säger Maunula.

Christer Holmlund, förbundsordförande, beklagar att den utökade utbildningsvolymen har lett till turbulens på arbetsmarknaden och att man riktar blickarna mot Sverige.

- Vi måste se till att Svenskfinland är den attraktivaste arbetsmarknaden för våra lärare. För arbetsgivarna gäller det att se till att lönerna och arbetsmiljön är i skick.

Österbotten och Nyland lika populära

Resultaten från enkäten visar att intresset för lärarjobb i Österbotten och Nyland är lika stort bland studerandena. 58 procent vill jobba i Österbotten och 57 procent i Nyland (studerandena kunde välja flera alternativ, därav överskrides 100 procent).

- Det gamla påståendet att lärarstuderande i Vasa inte kan tänka sig att flytta söderut utmanas nu.

En längre intervju med Jutta Maunula går att läsa i dagens tidning av Läraren (s. 4). I samma tidning (s. 3) kommenterar också Christer Holmlund oron kring sysselsättningsläget. Läraren kan du läsa på fsl.fi/lararen.

Närmare information ger: