Fullmäktige: Lärarnas löner måste höjas till en konkurrenskraftig nivå

Det måste ske en positiv utveckling av lärarnas löner, det anser Finlands Svenska Lärarförbunds fullmäktige som har samlats för höstmöte i Tammerfors. De offentligt anställdas löner kan inte fortsätta släpa efter den privata sektorn.

En högutbildad och kompetent personal inom utbildningssektorn har länge varit ett av Finlands starkaste varumärken. Den negativa löneutvecklingen riskerar att rubba detta. När lönen inte håller en konkurrenskraftig nivå riskerar vi att intresset för lärarutbildningen försvagas och att lärarna söker sig till övriga nordiska länder och andra områden.

Finlands Svenska Lärarförbund anser att det behövs ett långsiktigt löneprogram som garanterar att utbildningspersonalens löner håller en konkurrenskraftig nivå. Utvecklingen där den privata sektorn drar ifrån får inte fortsätta.

Den offentliga sektorn, med skola och utbildning i spetsen, upprätthåller vårt välfärdssamhälle. Irritationen hos lärarna är stor när varken arbetsinsatsen eller den allmänna löneutvecklingen syns i lönerna.

Den offentliga sektorns anställda har dragit konkurrenskraftsavtalets tyngsta lass i och med nedskärningar i semesterpenningen. I de kommande löneförhandlingarna måste löntagarna kompenseras för detta.

För mer information, kontakta: