FSL efterlyser sakligt bemötande i skolan - ”Finns rum för förbättring”

Undervisningspersonalen får ofta utstå osakligt bemötande och mobbning i skolan, visar OAJ:s senaste Arbetslivsbarometer. FSL vill inför skolstarten mana till en positiv dialog mellan personal, elever och vårdnadshavare. Feedback ska man rikta direkt till läraren eller rektorn, inte skriva i Wilma eller på sociala medier, säger Christer Holmlund, förbundsordförande för Finlands Svenska Lärarförbund.

Nästan varannan lärare eller skolledare får utstå osakligt bemötande eller mobbning i skolan. Antalet ökar, visar OAJ:s senaste Arbetslivsbarometer från 2017.

42 procent av lärarna och skolledarna inom den grundläggande utbildningen upplever sig mobbade eller osakligt bemötta av eleverna, 31 procent vittnar om liknande bemötande från vårdnadshavarna.

– Det finns verkligen rum för förbättring här. Vi skulle önska en positivare och mer konstruktiv dialog direkt med läraren eller rektorn, inte i Wilma eller på sociala medier till exempel, säger Holmlund.

Skolan är inte felfri

Reformiver i kombination med tids- och resursbrist har gjort skolan till en mera turbulent och hektisk plats.

– Vi måste trots det värna om ett respektfullt bemötande i skolan och bejaka värdegrunden. Det skapar en positiv atmosfär som gynnar lärandet, säger Holmlund.

Diskussionsklimatet både i och utanför skolan har hårdnat. Förväntningarna på skolan och undervisningspersonalen är höga, ibland oskäligt höga, tycker Holmlund.

– Vi behöver en bättre förståelse för lärarjobbet och alla arbetsuppgifter som ingår i det. En lärare kan till exempel inte vara tillgänglig dygnet runt för att svara på mejl eller Wilma-meddelanden.

FSL önskar ett djupare samarbete med FSS och Hem och Skola

Den 22 augusti utlyses den riksomfattande skolfreden som lyfter fram allas rätt till en fysiskt, psykiskt och socialt trygg skola. Nyckeln är ett gott samarbete mellan elever, föräldrar, lärare och övrig personal.

– FSL deltar gärna i en diskussion med intresseorganisationer som Finlands Svenska Skolungdomsförbund och Hem och Skola kring hur vi med hjälp av ett djupare samarbete kunde skapa en ännu bättre skolvardag för alla, säger Holmlund.

OAJ:s Arbetslivsbarometer 2017 (sammanfattning på svenska)
OAJ:s Arbetslivsbarometer 2017 (på finska)
FSL:s tidigare pressmeddelanden

www.fsl.fi