Mattias Fagerholm ny chefredaktör för Läraren

PeM Mattias Fagerholm, 47, har av styrelsen för Finlands svenska lärarförbund FSL valts till ny chefredaktör för tidningen Läraren. Fagerholm jobbade som klasslärare i Kyrkslätt i fem års tid innan han sökte sig till journalistikens värld. Han har jobbat vid Yle i 15 års tid. Senast har han fungerat som verksamhetsledare vid tankesmedjan Agenda, som utgör en del av Svenska Bildningsförbundet.

- Ränderna går väl aldrig ur. Det var de facto som kolumnist på tidningen Läraren som min journalistiska karriär började. I det här jobbet kan jag fullt ut utnyttja hela paletten av erfarenhet som jag samlat på mig: lärarbehörigheten och tiden bakom katedern, 15 år som journalist, men också erfarenheten av kommunikation och opinionsbildning från tankesmedjan Agenda. Framför allt så är jag en skrivande människa, och den sidan kommer jag att få bejaka i det här jobbet, säger Mattias Fagerholm.

Vad har du i bagaget?

Fagerholm är utbildad klasslärare men har jobbat som journalist på Yle största delen av sin yrkeskarriär.

- Jag har huvudsakligen jobbat med nyheter och aktualiteter och i de flesta roller man kan tänka sig på en nyhetsredaktion. Allt från nyhetsuppläsare till producent för presidentvalsdebatter. Och närmast kommer jag från Agenda, där jag som verksamhetsledare haft uppdraget att starta upp och driva verksamheten vid tankesmedjan.

Fagerholm efterträder Carl-Erik Rusk, som har varit chefredaktör för Läraren sedan år 1987. Fagerholm tillträder befattningen vid årsskiftet.

Läraren utges av Finlands svenska lärarförbund FSL. Tidningen, som har en tryckt upplaga om 5 600 exemplar, utkommer med 20 nummer per år. Redaktionen består av två heltidsanställda journalister.

Läraren är en av de allra äldsta facktidskrifterna i vårt land. Äldsta föregångaren, Tidskrift för folkskolan, utgavs år 1894. Namnet Läraren togs i bruk på 1970-talet, då de svenskspråkiga folkskol- och läroverkslärarna gick samman.