FSL valde ny styrelse

Fullmäktige för Finlands Svenska Lärarförbund FSL har valt ny förbundsstyrelse vid sitt möte i Tammerfors den 14–15 november 2018.

FSL-styrelsen består av åtta ledamöter samt styrelseordförande Christer Holmlund. Styrelseledamöterna representerar olika skolformer och regioner i Svenskfinland. Två av ledamöterna är nya i FSL:s styrelse.

År 2019–2020 består FSL:s styrelse av

Sabina Lindholm-Järvinen, Tammerfors

Annika Norrgård, Väståboland

Sune Alén, Åland

Linda Felixson, Korsholm

Marina Räfsbäck, Närpes

Pamela Leka, Esbo-Grankulla

Anna Wahren-Cederberg, Borgå (ny)

Malin Höglund-Snellman, Jakobstad (ny)

Christer Holmlund är förbundsordförande för FSL och leder därmed styrelsearbetet. Holmlund omvaldes till förbundsordförande vid FSL:s kongress i juni 2018.

- Vi står inför en styrelseperiod där det fackliga engagemanget verkligen behövs. Att hitta löningar på arbetsbelastningsfrågorna kommer att genomsyra allt vi gör och alla beslut vi fattar, från lönepolitik till arbetstidssystem. Vi kommer också att ta ställning till ett nytt regeringsprogram och en ny utbildningspolitisk agenda, en vi får hoppas innebär rejäla satsningar på skola och utbildning.

Christoffer Sourander, Kimitoön, har valts till ordförande för FSL-fullmäktige. Som vice ordförande valdes Ann-Britt Romar, Kyrkslätt.