FSL har gjort en medlemsundersökning kring samplaneringen. Bland de närmare 400 lärare som svarade på enkäten är det bara 20 procent som säger att tiden för samplanering räcker till. En av tre lärare saknar dessutom en plan för hur tiden ska användas. “Alarmerande”, säger FSL:s ombudsman Jens Mattfolk.
I regeringsprogrammet föreslås förändringar i arbetslagstiftningen och arbetslöshetsskyddet som skulle innebära kännbara försämringar för FSL:s medlemmar och hela undervisningssektorn. FSL jobbar aktivt med de här frågorna och vår målsättning är att nå lösningar genom förhandling och påverkan. Här listar vi en del av de förändringar som regeringen vill driva genom.

Det är jättebra att vi för den här diskussionen, någoting måste göras, säger Micaela Romantschuk från Hem och Skola, en av deltagarna i FSL:s panel om mobilanvändningen i skolan. Forskaren Mirjam Kalland efterlyser en kritisk granskning av den digitaliserade undervisningen och säger att elever behöver regleras för att lära sig självreglering. För att skapa bättre förutsättningar för lärandet behövs också en tydlighet i lagstiftningen, konstaterar Inger Damlin, förbundsordförande för FSL. Se hela diskussionen här!
